Профілізація навчання передбачає
підвищені вимоги до професійної підготовки вчителя, його педагогічної
компетентності, ерудиції, загальної культури. Вчити по-різному – означає
розробляти зміст, організаційні форми, методи і засоби навчання й виховання з
метою забезпечення оптимальних умов для розвитку школярів. Вчитель вже не є
єдиним і головним джерелом інформації, а, насамперед, організатором самостійної
роботи учнів та консультантом.
Учитель профільної школи повинен
бути спеціалістом високого рівня, відповідного профілю та спеціалізації, щоб
забезпечувати варіативність та особистісну орієнтацію навчально-виховного
процесу через послідовне, педагогічно доцільне проектування індивідуальних
освітніх програм розвитку особистості; пррактичну орієнтацію освітнього процесу
через введення інтерактивних, ефективних технологій, проектно-дослідницьких
методів, поширення навчального співробітництва; остаточне профільне
самовизначення старшокласників і формування здібностей та компетентностей,
необхідних для продовження професійної освіти.
Для профільної школи потрібний
учитель, здатний генерувати інноваційні ідеї, який проявляє професійний інтерес
до розробки й реалізації нових навчальних програм, володіє високим
інтелектуальним потенціалом та науковою компетентністю, різними методами
активізації пізнавальної діяльності учнів на уроці; має ґрунтовну методичну
підготовку; проводить разом з учнем пошуково-дослідницьку роботу, зміцнює й
розвиває емоційно-мотиваційну сферу підлітків.
Водночас сучасна педагогічна
дійсність характеризується суперечливими тенденціями: зростання вимог до школи
з боку суспільства і низький соціальний статус професії вчителя, відсутність
мотивації вчителя до продуктивної професійної діяльності; неузгодженість змісту
педагогічної освіти з новими цілями й змістом навчально-виховного процесу в
загальноосвітній школі; відсутність належного теоретико-практичного
забезпечення змін у підготовці майбутніх учителів до виховної,
соціально-корекційної, профорієнтаційної роботи; обмежений доступ учителів до
фахових інформаційних джерел. Функції вчителя розширились та ускладнились. Вони
охоплюють тепер навчальну, виховну, розвивальну, культурно-просвітницьку,
соціально-педагогічну, корекційну, комунікативну, проектну, інноваційну,
дослідницьку та ін.
Організація профільного
навчання в загальноосвітній практиці передбачає створення можливостей для
диференціації, урахування освітніх потреб, нахилів і здібностей
старшокласників, що сприяє їхньому професійному самовизначенню.
Учитель профільної школи повинен
знати:
- основоположні документи: закони України “Про освіту”, “Про загальну
середню освіту”, Концепцію профільного навчання в старшій школі;
- національну доктрину розвитку освіти в Україні;
- регіональні програмні документи;
- концепцію і статут загальноосвітнього закладу, в якому працює;
- основи особистісно орієнтованої педагогіки, індивідуального,
гуманістичного підходів та способи їх реалізації у шкільній практиці;
- наукову інформацію та зміст предметів базового й профільного рівнів;
- порядок організації факультативів та елективних курсів;
- методику організації проектної, науково-дослідницької, пошукової
діяльності учнів.
Учитель профільної школи
повинен уміти:
- проектувати навчальний процес, дослідницьку, індивідуальну пошукову
діяльність учнів;
- застосовувати різні види й форми діяльності учнів (навчальні проекти,
індивідуальні, групові заняття, самостійну роботу, практику, роботу в
лабораторії);
- застосовувати поряд з традиційними нові форми, методи й засоби педагогічного
діагностування, розробляти індивідуальні освітні програми, педагогізувати
середовище;
- формувати логіку викладання профільних дисциплін, виходячи з потреб і
нахилів учнів;
- діагностувати й контролювати стадії особистісного та колективного
розвитку;
- розробляти заходи корекційно-педагогічного впливу;
- застосовувати методи й технології навчання, які б формували навички
збору та аналітичної обробки інформації, стимулювали самодіяльність учнів,
збагачувати досвід відповідаль6ної діяльності, виробляли навички
самоорганізації, розвивали ціннісні орієнтири;
- використовувати в системі профільного навчання новітні інформаційні
технології, елементи модульного, дистанційного навчання;
- забезпечувати практичну спрямованість навчально-виховного процесу,
формування універсальних компетенцій (інтелектуальної, комунікативної,
пізнавальної, інформаційної, громадянсько-правової тощо);
- сприяти професійному самовизначенню старшокласників.
Порівняння моделей педагогічного
процесу (За
А. Самодріним)
Елемент процесу
|
Навчально-дисциплінарна модель
|
Профільно зорієнтована модель
|
Мета
|
Набуття знань основ наук,
стандартизація поведінки і напряму думок
|
Розвиток нахилів і здібностей,
відповідних умінь і навичок, формування наукового світогляду. Розвиток
якостей творчої особистості майбутнього громадянина і професіонала
|
Зміст
|
Засвоєння матеріалу програми,
відпрацювання стереотипу поведінки
|
Присутність варіативних
траєкторій освіти. Оволодіння методами пізнання і творчої діяльності,
формування переконань як сплаву знань і дій, володіння механізмами
професійного самовизначення
|
Мотиви
|
Оцінки, заклики, умовляння,
заборони, покарання
|
Радість від процесу пізнання,
пробудження творчої активності, досягнутих успіхів; різні види заохочення.
|
Методи
|
Пояснення, заучування
матеріалу, повторення, опитування, екзамени, диктат учителя, зрівнялівка
|
Проблемний виклад матеріалу,
залучення учнів до спільного пошуку істини, виконання творчих завдань,
співпраця педагогів і учнів, індивідуальний підхід до вихованців.
|
Домінантні форми
|
Фронтальні заняття за типом
шкільного уроку
|
Гра - робота трансформується в
роботу-гру (профіль, творчість), самоосвіта, дослідницька діяльність
|
Очікувані результати
|
Відповідність знань програмним
вимогам, слухняність, упевненість у володінні істиною
|
Уміння застосовувати знання на
практиці, звичка нічого не сприймати на віру, здатність до самоаналізу,
самовдосконалення, вміння творчо працювати, соціальна активність,
відповідальність, постійне самовдосконалення
|
Беручи за основу профільно зорієнтовану модель
педагогічного процесу, бачимо, що загальні професійні вимоги до вчителя, який
повинен забезпечувати профільне навчання предмета, поповнюються особливими
вимогами. Це зумовлено тенденціями інтеграції та диференціації у сучасній
освіті, переходом від традиційного до інноваційного типу навчання, позитивним
впливом інтегративних знань і умінь вчителя на результативність його
педагогічної діяльності загалом.
Учитель профільної школи має забезпечувати:
- Варіативність та особисту орієнтацію навчального процесу
- Практичну орієнтацію навчального процесу
- Завершення профільного самовизначення старшокласників і формування в
них здібностей для продовження навчання у відповідній сфері професійної
освіти, самоосвіти
- Використовувати сучасні педагогічні технології, суть яких полягає в
попередньому проектуванні процесу навчання
- Визначальними мають бути групова робота, учнівські диспути, рольові
ігри, керовані дослідження та самостійні проекти, розігрування діалогів,
ведення бесіди тощо.
Під готовністю вчителя до роботи в умовах профільного навчання потрібно
розуміти єдність психологічного, педагогічного та предметного забезпечення вимог до тих
видів професійної його діяльності, які забезпечать реалізацію і якість
профільного навчання
Психологічна готовність є фундаментальною умовою
ефективної і надійної діяльності фахівця. Вона дозволяє результативно і вірно
застосовувати свої знання, особистісні якості, зберігати емоційно-вольову
стійкість при виникненні непередбачених ситуацій. Таким чином психологічне забезпечення
вимог готовності педагога до профільного навчання у загальноосвітньому
навчальному закладі розглядається у контексті: психологічної
готовності до викладання предмета в
різних типах навчальних закладів (здатність вчителя без психологічного дискомфорту
переключатися на дещо інший вид діяльності, зумовлений специфікою ЗНЗ); до
викладання предмета на різних рівнях (стандарту, академічного, профільного); до
діагностики здібностей учнів до предмета; до професійної орієнтації учнів
профільних класів, що вимагає вмілого управління пізнавальною діяльністю
учнів і орієнтацією на рівень майбутньої професійної діяльності (тут необхідна
особлива толерантність вчителя); до
мотивації вивчення предмета на різних рівнях.
Педагогічну
готовність педагога до
профільного навчання у загальноосвітньому навчальному закладі розглядається у
контексті: готовності до профільної диференціації змісту предмета; готовності
до забезпечення наступності між профільним навчанням та професійною
підготовкою; готовності до реалізації різних форм організації профільного
навчання; готовності до професійної орієнтації учнів ; готовності до реалізації
інтеграції знань та міжпредметних зв’язків.
Предметну готовність педагога до профільного навчання
у загальноосвітньому навчальному закладі розглядається у контексті: готовності
передбачати фундаментальні знання з базового предмета; готовності передбачати
відповідний рівень загальної культури і професійної компетентності.
Профільні дисципліни
дають можливість вчителям-предметникам не лише викладати відповідний матеріал, але
й ознайомити учнів з професіями, в яких їх предмет відіграє важливу роль.
Тому слід в процесі викладання предмету
- виразніше показати учням ті сторони знань і навиків, які мають
практичне значення для сучасної виробничо-трудової діяльності,
- сформувати у них вірне розуміння суспільного характеру цих знань і
навиків,
- збудити до них інтерес.
- захопити школярів перспективою практичного застосування отримуваних
ними знань.
Основною
метою вчителя-предметника при профорієнтаційній роботі в будь-якому профілі
навчання є:
- знайомити учнів з різними видами праці і професії;
вивчати їх нахили, здібності професійні інтереси; - консультувати учнів з питань, які пов’язанні з продовження навчання та
працевлаштуванням.
Вчитель повинен продумати, з якою професією доречно ознайомити учнів у межах
програмної теми, враховувати спільні основи профорієнтації під час вивчення
різних навчальних предметів.
Для проведення профорієнтаційної роботи в рамках свого предмета,
вчитель-предметник повинен мати теоретичну та практичну підготовку.
Теоретична підготовка включає:
- знання цілій, задач
профорієнтації,
- методів її реалізації в
умовах відповідного предмета,
- психолого-педагогічні основи
проблеми.
Практична підготовка включає:
- знання методики профорієнтаційної роботи в умовах викладання
відповідного предмета;
- вмінь та навиків проведення різних заходів (бесід, зустрічей,
екскурсіїй тощо).
Урок є основною формою навчально-виховного процесу, і від того, наскільки
серйозно відноситься вчитель-предметник до включення в хід уроку
профорієнтаційного матеріалу, буде залежати ефективність роботи всієї школи при
підготовки учнів до основного, правильного вибору професії.
Основними формами профорієнтаційної роботи вчителя-предметника при вивченні програмних тем є:
- бесіда про професії, які пов’язанні з матеріалом;що вивчається
- розв’язування різних типів задач з практичним змістом;
- участь в олімпіадах, вечорах, теоретичних конференціях;
- екскурсії на підприємства, виставки;
- зустріч із спеціалістами;
- проведення тематичних, літературно-художніх вечорів, усних журналів.
На замітку
вчителеві-предметнику:
Здійснюючи допрофільну підготовку, необхідно врахувати:
Головна мета - формування особистості зі стійкими навичками до самооцінки і
самореалізації. Учень 7-го класу повинен мати внутрішню спрямованість «Я
знаю, що мені потрібно вчити» та мотивацію «Я хочу вчитися, як
вибрати профіль навчання». Головна вимога – організація
професійно зорієнтованого проектного навчання.
Зміст роботи складається з трьох блоків:
І блок загальноосвітній (базовий компонент): забезпечує загальний
розвиток учнів; сприяє становленню особистості підлітка, цілеспрямованому
виявленню та
розвитку здібностей. Цей блок підпорядкований базовому навчальному плану, що
відповідає державному стандарту. Притому чітко простежується відмінність у
методиках викладання курсів з урахуванням переважної професійної
зорієнтованості учнів класу.
ІІ блок інтегративний
когнітивно-практичний: дає можливість учням вибірково і цілеспрямовано
зреалізувати свої природні таланти під час дослідницьких занять у
системі обов’язкових та додаткових (з варіативної складової навчального плану)
дисциплін. Критеріальні вимоги до проектного навчання та класифікація
проектів: наявність значущої проблеми в пізнавально-теоретичному та
практично-прикладному плані; необхідність застосування інтегрованих
знань; поетапність. Психолого-педагогічні можливості: пробудження особистісного
потенціалу школяра; повноцінна реалізація цільового компонента;
різноплановість, різнофункціональність, мобільність; практична спрямованість,
перспективність.
III блок варіативний: фахові курси за вибором, спецкурси, факультативи.
ІV блок творчо-позашкільний: участь в олімпіадах творчих конкурсах, гуртках, секціях
V блок профорієнтаційний, який набуває
системно-структурного
характеру.
Немає коментарів:
Дописати коментар